انسان مجهولی است که تا حل نشو د هیچ اندیشه ای رشد نخواهد کرد.(حجت الاسلام نیازی)
درباره وبلاگ


پایگاه اطلاع رسانی انسان ادامه دارد زیر نظر حجت الاسلام ابوسعید نیازی هشترودی با همکاری جمعی از نیروهای فکری حوزوی و دانشگاهی با ماهیت مهندسی فکر در فضای مجازی اعلام موجودیت می نماید. التماس دعا
آخرین مطالب
نويسندگان

تا هنگامى كه پول به شكل سكّه‏هاى طلا و نقره جريان داشت، ماهيت فلزّى آن براى همگان قابل تشخيص بود؛ اما پول در تاريخ تكاملى خود به مرحله‏اى رسيده كه قالب فيزيكى را به ‏طور كامل رها كرده است. اسكناس كه تا پيش از اين رسيد و حواله پول بود، خود به ‏طور مستقل در جاى پول نشسته است و عرف به‏نظرٍ استقلالى به آن مى‏نگرد. پول‏هاى تحريرى و الكترونيكى حتى كاغذِ بى‏ارزش اسكناس را هم ندارند. اين امر باعث ابهام در حقيقت و چيستى پول كنونى شده و پرسش‏هاى متعدّدى را جلو روى فقيهان قرار داده است.

برخى از اين پرسش‏ها به شرح ذيل است:



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 15 مهر 1391برچسب:معرفی یک کتاب, :: 12:12 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان

با او

معرفی یک کتاب از یک سایت:

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، کتاب «صراط مستقیم» (نقد مبانی مکتب تفکیک)، براساس تقریر حجت‌الاسلام و المسلمین «جعفر سیدان»، تألیف «محمدحسن وکیلی»، دارای چهار فصل است.

 

فصل اول: «جایگاه نقل»، فصل دوم: «بررسی آیات و روایات در مسئله صراط»، فصل سوم: «تقریر فرمایش مرحوم صدرالمتألهین»، فصل چهارم: «نقل و نقد عبارات کتاب «معاد»»، خاتمه: «جایگاه عقل» و ضمیمه: «مکتب تفکیک روش فقهای امامیه یا اخباریان؟» را شامل می‌شود.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 14 مهر 1391برچسب:دلایل نامشروع بودن شرکت های هرمی , :: 12:9 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان

دلایل نامشروع بودن شرکت های هرمی

 اشاره

اخیرا نوعی شرکت به نام شرکت های هرمی در داخل و خارج کشور رایج شده و عده ای را فریبکارانه به خود جذب کرده است باتوجه به خسارات زیانباری که این نوع شرکت ها بر اقتصاد مردم و جامعه داشته اند حضرت آیت الله جعفر سبحانی طی مقاله ای به تبیین دلایل نامشروع بودن اینگونه شرکت ها پرداخته اند که مطالعه آن برای توجه هرچه بیشتر مردم و مسئولان به این موضوع لازم به نظر می رسد.
نخست باید ماهیت این شرکت تبیین گردد و سپس به بیان حکم شرعی آن پرداخته شود. رایج ترین صورت آن این است که شرکتی تشکیل می شود مثلا به نام « شرکت آفتاب » کسی بخواهد به عضویت این شرکت درآید باید برگی را از این شرکت به قیمت خاصی مثلا یک هزار تومان بخرد و در آن برگ اسامی پنج نفر به ترتیب نوشته شده است مثلا :



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 13 مهر 1391برچسب:آموزه‌های اقتصادی پیامبر اعظم, :: 12:5 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان

اقتصاد اسلامی که دانشی نوپا است، ریشه‌ای عمیق در دوران مبارک حضرت پیامبر اکرم  دارد و بنیان‌های فکری آن، در زمان حضرت پی‌ریزی شده؛ به همین جهت، مطالعه اقتصاد آن زمان به‌رغم تفاوت‌های فراوانی که با زمان حاضر دارد، در تبیین چارچوب کلّی اقتصاد اسلامی مؤثر است. بدیهی است که در این مطالعه لازم است اقدام‌هایی که حضرت در جایگاه رئیس نظام برای زمان خاص خود انجام داده، از قوانینی که به‌صورت تشریع کلّی برای همه زمان‌ها وضع کرده ‌است، تفکیک شود.
 



ادامه مطلب ...

 

 

نقد چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی شهید مطهری

نقد چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی شهید مطهری واحد جامعه و سیاست تبیان زنجان-

نقد چهار جریان عمده بخش عمده ای از اندیشه های فلسفی ، اجتماعی و سیاسی شهید مطهری را می توان از نقد ایشان بر چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی سمت یابی کرد : مارکسیسم ، ناسیونالیسم ، تحجرگرایی و التقاط . این مباحث را به طور خلاصه مطرح می کنیم ؛ شهید مطهری در عصری می زیست که عرصه ی فکری – سیاسی ایران و کشورهای اسلامی دیگر مورد هجوم مکاتب و ایدئولوژی های انحرافی و عمدتاً الحادی قرار گرفته بود .

 این امر حساسیت ویژه ای به مباحث انتقادی اندیشه مندان مسلمان در مقابل تفکرات عمدتاً وارداتی موجود می بخشید . این تفکر شهید با همان شیوه ی نظام مند فکری خود مکاتب و تفکرات فوق الذکر را به مقابله ی علمی – اندیشه ای طلبید .

الف) در نقد مارکسیسم ایدئولوژی مارکسیسم ، بخش عمده ای از حیات بشر – در قرن بیستم را به خود معطوف ساخت .

 



ادامه مطلب ...
شنبه 10 مهر 1391برچسب:تحول علوم انسانی, :: 10:28 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان

 

پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب آیا توانستهایم بحث «تحول علوم انسانی» را به گفتمان غالب فضای علمی کشور تبدیل کنیم؟
نه؛ به نظرم خوشبینی زیادی لازم است برای اینکه بگوییم توانستهایم این امر را محقق کنیم. اگر دو شاهبال علمی جامعه، یعنی حوزه و دانشگاه را در نظر بگیریم قدری وضعیت روشنتر خواهد شد. آیا واقعاً اکثریت قاطع عالمان دانشگاهی چنین موضعی دارند؟ آیا قاطبه عالمان حوزوی بر چنین موضعی اتفاق دارند؟ متأسفانه تردیدی ندارم که اقلیتی بسیار کوچک از عالمان حوزوی و دانشگاهی بر این موضع هستند. عموم عالمان دانشگاهی و حوزوی یا با صورت مسئله مواجه نشده اند و یا مسئله، بنیاناً برایشان موضوعیت ندارد.

 



ادامه مطلب ...
شنبه 9 مهر 1391برچسب:ظرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی, :: 10:20 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان

 

ظرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی

ظرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی

نویسنده: پروفسور اندرو لوین
مترجم: دکتر سعید زیباکلام
انتشارات
: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه (سمت)
چاپ اول
: ۱۳۸۰
محل انتشار:تهران
تعداد صفحه: ۳۱۲
شابک: ۴-۵٠٨-۴۵٩-٩۶۴
قیمت: ٨٠٠٠ ریال

عنوان کتاب اصلی: Liberal Democracy : A Critique of Its Theory

شرح:

نظریه لیبرال دموکراسی کتابی است مبنایی در تشریح و تحلیل انتقادی دو شاه بال نظریه لیبرال دموکراسی (لیبرالیسم و دموکراسی)‌ و ارزیابی تحلیلی پیوند و امتزاج آنها. پروفسور اندرو لوین در بخش نخست کتاب، تحلیلی از هسته محوری نظریه لیبرال دموکراسی و پیش فرض های مبنایی آن: آِزادی، تعلقات (منافع) و اختیار معقول ارائه می کند. در بخش دوم، پیوند لیبرالیسم و دموکراسی و سازگاری درونی نظریه حاصل شده لیبرال دموکراسی ارزیابی می شود. برای این منظور، لوین معضلات ماندگار فلسفه سیاسی – یعنی تصمیم گیری مردمی و نهادهای نماینده و تمییز حیطه خصوصی از عمومی – را تحلیل می کند. سپس حقوق بشر را که ربط و نسبت نزدیکی با امور و مسائل معاصر ما دارد مبسوطا به بحث می گذارد

در بخش نهایی، لوین از محاسن و معایب لیبرال دموکراسی صرف نظر کرده، تاثیر بالفعل نظریه را در جهان واقعی سیاست مورد کاوش قرار می دهد. برای این مقصود، وی ربط تاریخی میان لیبرال دموکراسی و سرمایه داری را تحلیل می کند و سپس تلاش می کند تا آراء مکفرسون را که در نقد و تعدیل نظریه لیبرال دموکراسی طرح شده، نقادانه تحلیل کند.

 

فهرست :

 

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 1 مهر 1391برچسب:نقد و بررسی فیلم قلاده های طلا , :: 10:10 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان


جایی که هنر و پیام به هم می‌رسند!

از سنگین‌ترین وزنه در رشته وزنه‌برداری تا بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان، ما ملت ایران رکوردهای بسیاری را به خود و کشور خویش اختصاص داده‌ایم. اما یکی از جالب‌ترین رکوردهای ملی ما در دنیای شلم شوربای معاصر، اختصاص لقب «سیاسی‌ترین مردم جهان» به ملت ایران است.






از سنگین‌ترین وزنه در رشته وزنه‌برداری تا بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان، ما ملت ایران رکوردهای بسیاری را به خود و کشور خویش اختصاص داده‌ایم. اما یکی از جالب‌ترین رکوردهای ملی ما در دنیای شلم شوربای معاصر، اختصاص لقب «سیاسی‌ترین مردم جهان» به ملت ایران است.

حال جالب اینجاست که این سیاسی‌ترین مردم جهان تا به امروز در عرصه سینما یکی از خنثی‌ترین طیف‌های سینماگران را داشته است؛ آن هم سینمایی که اکثر منتقدان از دولتی بودن آن احساس نگرانی می‌کنند و معتقدند تفکرات سیاسی دولتمردان و مدیران فرهنگی نباید آزادی عمل اهالی این عرصه را محدود کند. در چنین اوضاعی عنوان سیاسی‌ترین فیلم در تاریخ سینمای ایران برای «قلاده‌های طلا» و کارگردانش، ابوالقاسم طالبی یک رکورد پرطمطراق و بااهمیت به شمار می‌آید.




ادامه مطلب ...
سه شنبه 2 مهر 1391برچسب:نقد علم بومی!, :: 10:4 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان

نقد علم بومی!

در سطح تئوریک یکی از بنیادی ترین مسائل کشور در طرز تلقی ای ااست که از "علم بومی" و به طور کلی از بومی شدن و بومی بودن وجود دارد. معتقدم اگر اتفاقی در این مساله بنیادی  رخ دهد یا یک راهکار کلان نظری حاصل شود سایر مسائل و خرده مشکل ها در اطراف این مساله محوری دور خواهد زد و آن گاه مشکلی در سایر حوزه ها نخواهیم داشت. استاد ملکیان در سایت نیلوفر در ذیل " مفهوم علم بومی خطاست" سخنرانی کرده است. تفصیل مطلب را در آنجا مطالعه کنید. ایشان از دو جنبه نظری( معرفت شناختی صرف) و عملی( اخلاقی) سخن گفته است. و ازسه مفهوم " موضوع گزینی"٬( مساله خاصی برای حل یا برای رفع مشکل عملی خاصی گزینش می شود) "فراورده درآیی"( مرحله در آمدن به فرایند علم و مشغول شدن مطالعه و تحقیق علمی شدن. مرحله که ما از جنبه ناظر بیرون می آییم و به جنبه عامل در می آییم) و "فرآورده بینی"( یعنی فراورده مطالعات و تحقیقات مورد توجه قرار می گیرد و فراورده محصول فرایندی است که دانشمندان بر آن فعال بوده اند) استفاده می کند تا نشان دهد که علم به معنای نوعی دیسیپلین و روش و نه ساینس هیچ کدام از این سه قسم قابل دفاع نیست.

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 3 مهر 1391برچسب:نقد فیلم ورود آقایان ممنوع/طنز فاخر, :: 7:7 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان

نقد فیلم ورود آقایان ممنوع:فیلم طنز را می توان هر جوری تعریف کرد.طنز را می توان سخیف تعریف کرد و هم می توان طنز را فاخر تعریف کرد.اغلب کارگردان های طنز ما از طنز های سخیف استفاده می کنند ولی کمتر کسی را دیده ایم که طنز فاخر با ته مایه های فانتزی بسازد.در طنز های سخیف و یا بیشتر فیلم های کمدی مشکل فیلم نامه است.و بعضی از فیلم ها ی طنز هم فیلم نامه کاملی ندارند و بیشتر از بداهه استفاده می شود ولی ورود آقایان ممنوع را می توان یک طنز فاخر با ته مایه های فانتزی نامید.که فیلم نامه حرف اول را در این فیلم می زند.یک فیلم نامه نویس حرفه ای به نام پیمان قاسم خانی فیلم نامه را نوشته.

 

 



ادامه مطلب ...


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 89
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 105
بازدید ماه : 89
بازدید کل : 19448
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1

بخش مشاوره انسان ادامه دارد