انسان مجهولی است که تا حل نشو د هیچ اندیشه ای رشد نخواهد کرد.(حجت الاسلام نیازی) آخرین مطالب
نويسندگان یک شنبه 16 دی 1392برچسب: بررسی و نقد علم جدید از منظر فلسفه و دین, :: 1:54 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان
بررسی و نقد علم جدید از منظر فلسفه و دین
چکیده: علم جدید که اصطلاحا به علوم پس از قرن هفدهم میلادی و انقلاب علمی، اطلاق می شود یک نظام فکری شناختی است که هرچند امروزه پس از تحولات گسترده اوایل قرن بیستم در فیزیک رفت و آمد نظریه ها و گسترش بررسیهای فلسفی پیرامون آن جایگاه و ارزش معرفتی دستاوردهایش تغییر کرده است اما همچنان به مدد فناوری بر آمده از آن و ارتباط تنگاتنگش با زندگی مردم و نیز گسترش چشمگیر آموزش و پژوهش حول محور این علم یک رکن اساسی هستی شناسی و جهان بینی انسان معاصر محسوب می شود. هدف از این رساله بررسی اجمالی برخی ویژگیهای مهم این رویکرد علمی به طبیعت و به دنبال آن شناسایی نقاط ضعف و محدودیتهای آن به منظور شناخت ارزش و جایگاه معرفتی دستاوردهای آن است. البته باید توجه داشت که علم یک فعالیت انسانی است و نمی توان آن را مستقل از آراء و اقوال دانشمندان و نیز اثرات واقعی و عینی اش بر اندیشه انسانها در نظر گرفت و ما نیز در این رساله از همین علم سخن می گوییم. نقادی مجزای هر یک از ویژگیهای مهم علم جدید یعنی: کمیت گرایی نفی تبیینهای غایی، تجربه گرایی، تحویل گرایی و اکتفاء بشر به دانش تجری که با استفاده از مقایسه های تاریخی و جستجو در آرا و روشهای مهمترین چهره های موثر در تکوین علم جدید استخراج شده اند سبب جلوگیری از کلی گویی و انتساب معضلات غیرواقعی به علم و تکنولوژی جدید می شود علاوه بر آنکه به ما کمک می کند تا تأثیر نظریه ها را در جهان شناسی خود تحدید کنیم. بطور کلی حاصل این بررسی انتقادی شناسایی چند مشکل اساسی است: ارتقای روش ب متافیزیک و جهان بینی. دخالت مبانی غیر علمی و غیرتجربی در شکل گیری رویکرد علمی نوین. خلط توصیف و تبیین. ادعای واقع نمایی علیرغم وجود محدودیتها. خود بسندگی دانش نوین و اکتفاء بشر به علوم تجربی باعث عدم شکل گیری مباحثات جدی فلسفی پیرامون اهمیت ارزش و اولویتهای ... علوم جدید شده است در حالیکه به نظر می رسد این مباحثات و نیز دخالت دادن مفاهیم و آموزه های دینی برای جهت دهی و مدیریت فرایند پژوهش طبیعی ضروری باشد. در واقع جهان بینی دینی بطور غیرمستقیم می تواند در ساختار دانش طبیعی تغییراتی ایجاد کند. همچنان که جهان بینی مادی تا کنون علم تجربی را در قالب خاص کنونیش عرضه کرده است. کلمه های کلیدی:
• فلسفه• علم• دین• نقد
یک شنبه 22 آذر 1392برچسب:مسایل جنسی در آموزه های قرآنی, :: 6:56 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
قرآن مجموعه ای از گزاره ها و آموزه های هستی شناختی و جهان بینی و قوانین حقوقی و سیاسی و اجتماعی و اخلاقی است. از این رو از دربردارندگی وسیع ای برخوردار بوده و از گستره کامل و جامع ای بهره مند می باشد. کتابی که همه آن چیزهایی که انسان در زندگی دنیوی و اخروی خود بدان نیاز دارد را به اشکال مختلف و بیانات گوناگون تبیین و تحلیل کرده است و چیزی را فروگذار نکرده است. دربرگیرندگی آن همه حوزه های ریز و درشت مسایل زندگی را پوشش می دهد . یکی از مسایلی که قرآن بدان اشاره کرده و به تحلیل ماهیت و علل و عوامل پیدایی و اهداف ایجادی و مهار و هدایت آن به سمت و سوی درست و صحیح پرداخته است، مسایل جنسی است. قرآن هر چند که در این حوزه به جهات اخلاقی از صراحت و بیان شفاف آن به گونه ای خودداری ورزیده است ولی از آن جایی که دین اسلام و آموزه های قرآنی بر اصول و پایه های فطرت انسانی نهاده شده و از سوی خداوند و پروردگاری فرو فرستاده شده است که آفریدگار و خالق اوست ، به این مساله به عنوان بخشی از ساختار وجودی بشر و نیازهای او توجه شده است و بر پایه این که خداوند از بیان حقایق و تبیین و تحلیل آن حیا نمی ورزد و هرچه را که لازم دین و زندگی باشد بیان می کند، در این حوزه نیز به همه آن چه می بایست گفته و توجه داده شود، پرداخته است. ادامه مطلب ...
6-اصل در
6-اصل در قضا و قدراصل اولقضا و قدر از عقايد قطعى اسلامى است كه در كتاب و سنت وارد شده و دلايل عقلى نيز آن را تاييد مىكند. آيات در باره قضا و قدر بسيار است كه ذيلا به برخى از آنها اشاره مىكنيم. قرآن درباره قدر مىفرمايد: ‹‹انا كل شيء خلقناه بقدر›› (قمر/49): ما هرچيزى را به اندازه آفريدهايم. همچنين مىفرمايد: ‹‹و ان من شيء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدر معلوم›› (حجر/20): چيزى نيست مگر اينكه گنجينههاى آن نزد ما است، و ما جز به مقدار معلوم آن را فرو نمىفرستيم. درباره قضا نيز مىفرمايد:‹‹و اذا قضى امرا فانما يقول له كن فيكون›› (بقره/117): هرگاه اراده قطعى خداوند به چيزى تعلق بگيرد، به او مىگويد باش، پس آن چيز موجود مىشود. نيز مىفرمايد: ‹‹هو الذي خلقكم من طين ثم قضى اجلا›› (انعام/2): اوست كه شما را از خاك آفريد، آنگاه اجلى را مقرر داشت. با توجه به اين آيات و نيز روايات متعددى كه در اين زمينه وجود دارد،هيچ مسلمانى نمىتواند قضا و قدر را انكار كند. هرچند معرفت تفصيلى به جزئيات مسئله لازم نيست، واصولا براى كسانى كه آمادگى ذهنى براى فهم اين گونه مسائل دقيق ندارند ورود در آن شايسته نمىباشد، چون چه بسا ممكن است در عقيده خود دچار اشتباه يا ترديد شوند و به گمراهى افتند. از اين جهت امير مؤمنان على عليه السلام خطاب به اين گروه مىفرمايد:«طريق مظلم فلا تسلكوه، و بحر عميق فلا تلجوه، وسر الله فلا تتكلفوه» (1) : راهى است تاريك آن را نپيماييد، دريايى است ژرف در آن وارد نشويد، و راز الهى استخود را در كشف آن به تكلف نياندازيد. البته هشدار امام مربوط به كسانى است كه توان فهم اين گونه معارف دقيق را ندارند، وچه بسا بحث درباره آن مايه گمراهى آنان مىشود. شاهد بر اين مطلب آن است كه آن حضرت خود در موارد ديگر به تبيين قضا و قدر پرداخته است. (2) لذا ما نيز در حدود معرفتخود با استفاده از قرآن و روايات و با كمك عقل به شرح آن مىپردازيم: اصل اولقضا و قدر از عقايد قطعى اسلامى است كه در كتاب و سنت وارد شده و دلايل عقلى نيز آن را تاييد مىكند. آيات در باره قضا و قدر بسيار است كه ذيلا به برخى از آنها اشاره مىكنيم. قرآن درباره قدر مىفرمايد: ‹‹انا كل شيء خلقناه بقدر›› (قمر/49): ما هرچيزى را به اندازه آفريدهايم. همچنين مىفرمايد: ‹‹و ان من شيء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدر معلوم›› (حجر/20): چيزى نيست مگر اينكه گنجينههاى آن نزد ما است، و ما جز به مقدار معلوم آن را فرو نمىفرستيم. درباره قضا نيز مىفرمايد:‹‹و اذا قضى امرا فانما يقول له كن فيكون›› (بقره/117): هرگاه اراده قطعى خداوند به چيزى تعلق بگيرد، به او مىگويد باش، پس آن چيز موجود مىشود. نيز مىفرمايد: ‹‹هو الذي خلقكم من طين ثم قضى اجلا›› (انعام/2): اوست كه شما را از خاك آفريد، آنگاه اجلى را مقرر داشت. با توجه به اين آيات و نيز روايات متعددى كه در اين زمينه وجود دارد،هيچ مسلمانى نمىتواند قضا و قدر را انكار كند. هرچند معرفت تفصيلى به جزئيات مسئله لازم نيست، واصولا براى كسانى كه آمادگى ذهنى براى فهم اين گونه مسائل دقيق ندارند ورود در آن شايسته نمىباشد، چون چه بسا ممكن است در عقيده خود دچار اشتباه يا ترديد شوند و به گمراهى افتند. از اين جهت امير مؤمنان على عليه السلام خطاب به اين گروه مىفرمايد:«طريق مظلم فلا تسلكوه، و بحر عميق فلا تلجوه، وسر الله فلا تتكلفوه» (1) : راهى است تاريك آن را نپيماييد، دريايى است ژرف در آن وارد نشويد، و راز الهى استخود را در كشف آن به تكلف نياندازيد. البته هشدار امام مربوط به كسانى است كه توان فهم اين گونه معارف دقيق را ندارند، وچه بسا بحث درباره آن مايه گمراهى آنان مىشود. شاهد بر اين مطلب آن است كه آن حضرت خود در موارد ديگر به تبيين قضا و قدر پرداخته است. (2) لذا ما نيز در حدود معرفتخود با استفاده از قرآن و روايات و با كمك عقل به شرح آن مىپردازيم: ادامه مطلب ... یک شنبه 19 آذر 1392برچسب:نسبت عقل و دین در رشد انسان, :: 6:43 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
ادامه مطلب ... یک شنبه 18 آذر 1392برچسب:پاسخ به شبهه ی وهابیت درباره ی قیام سید الشهدا علیه السلام, :: 6:40 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
پاسخ به شبهه ی وهابیت درباره ی قیام سید الشهدا علیه السلام
وهابی ها می گویند: شما شیعیان كه خود حسین را كشتید، چرا براى او عزادارى مى كنید؟! البته واضح است که وهابیت از القای این شبهه در جامعه هدف دیگری را دنبال می نماید که بصیرت و آگاهی شیعیان در شکست اهداف شوم دشمنان شیعه بسیار موثر است .وهابیت می خواهد با این شبهه به صورت غیر مستقیم چنین بگوید که ای گروه شیعه این قدر دم از امام زمان خود نزنید ، این قدر او را نخوانید و برایش دعا نکنید این قدر خود را از شیعیان و منتظران او نخوانید چرا که آگاه باشید که حسین را همان شیعیان و منتظرانش کشتند و امام زمان شما نیز به چنین سرنوشتی گرفتار خواهد شد !
نقد این اعتقاد : در پاسخ آنان باید گفت ، كه شیعیان كوفه در شهادت حضرت سیّدالشهداء علیه السلام نقشى نداشته اند.
ادامه مطلب ... پنج شنبه 15 آذر 1392برچسب:تست روانشناسی بسیار جالب, :: 6:18 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
تست روانشناسی بسیار جالب
ادامه مطلب ... چهار شنبه 14 آذر 1392برچسب:اخلاق حکومتی / شرح صدر در مدیریت اسلامی, :: 1:18 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
درآمدامروزه هر کس در زندگی خود به گونه ای با مسئله «مدیریت» درگیر است و این درگیری در سطوح بالا یا پایین، از دولت مردان و وزیران و فرماندهان تا اهل خانه و خانواده را به خود مشغول کرده است. اگر مدیریت در این امور به طور صحیح صورت پذیرد و با الهام از مبانی معنوی اسلام و دستورهای جامع و حرکت آفرین آن اصلاح گردد، می توان نیرومند در عرصه حضور یافت و به یاری خدا ضعف ها را جبران کرد. ادامه مطلب ... چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:دانلود کتاب های استاد علی صفایی حائری-عین صاد, :: 1:43 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان
چهار شنبه 13 مهر 1391برچسب:آموزههای اقتصادی پیامبر اعظم, :: 12:5 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان
اقتصاد اسلامی که دانشی نوپا است، ریشهای عمیق در دوران مبارک حضرت پیامبر اکرم دارد و بنیانهای فکری آن، در زمان حضرت پیریزی شده؛ به همین جهت، مطالعه اقتصاد آن زمان بهرغم تفاوتهای فراوانی که با زمان حاضر دارد، در تبیین چارچوب کلّی اقتصاد اسلامی مؤثر است. بدیهی است که در این مطالعه لازم است اقدامهایی که حضرت در جایگاه رئیس نظام برای زمان خاص خود انجام داده، از قوانینی که بهصورت تشریع کلّی برای همه زمانها وضع کرده است، تفکیک شود. ادامه مطلب ... شنبه 12 مهر 1391برچسب:نقد چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی شهید مطهری, :: 10:47 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
نقد چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی شهید مطهریواحد جامعه و سیاست تبیان زنجان- نقد چهار جریان عمده بخش عمده ای از اندیشه های فلسفی ، اجتماعی و سیاسی شهید مطهری را می توان از نقد ایشان بر چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی سمت یابی کرد : مارکسیسم ، ناسیونالیسم ، تحجرگرایی و التقاط . این مباحث را به طور خلاصه مطرح می کنیم ؛ شهید مطهری در عصری می زیست که عرصه ی فکری – سیاسی ایران و کشورهای اسلامی دیگر مورد هجوم مکاتب و ایدئولوژی های انحرافی و عمدتاً الحادی قرار گرفته بود . این امر حساسیت ویژه ای به مباحث انتقادی اندیشه مندان مسلمان در مقابل تفکرات عمدتاً وارداتی موجود می بخشید . این تفکر شهید با همان شیوه ی نظام مند فکری خود مکاتب و تفکرات فوق الذکر را به مقابله ی علمی – اندیشه ای طلبید . الف) در نقد مارکسیسم ایدئولوژی مارکسیسم ، بخش عمده ای از حیات بشر – در قرن بیستم را به خود معطوف ساخت .
ادامه مطلب ... سه شنبه 29 شهريور 1391برچسب:شناخت زن از ديدگاه اسلام و تقابل آن با مكاتب غربي , :: 3:5 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
شناخت زن از ديدگاه اسلام و تقابل آن با مكاتب غربي فهيمه شيرخاني
چكيده در عصر حاضر كه با عنوان عصر ارتباطات از آن ياد مي شود، مفهوم مرزهاي ملي و فرهنگي از بين رفته است در اين ميان جهان كفر و سكولار با حاكميت انديشه پليد صهيونيسم، با سلطه رسانه اي و تبليغاتي در تلاش است تا با تبليغات گسترده، خود را مدافع حقوق بشر و حقوق زنان معرفي نمايد. در چنين شرايطي ضرورت توجه به انديشه اسلام در مورد زن و تعريف كرامت و انسانيت او در قرآن و روايات بيش از پيش روشن ميگردد. مكتب فمينيسم به عنوان معرف انديشه غرب در مورد زن، خواركنندهترين مكتب در معرفي شخصيت زن مي باشد. زيرا......
ادامه مطلب ... سه شنبه 22 تير 1391برچسب:11نکته روانشناسی درقرآن , :: 8:40 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان
11نکته روانشناسی درقرآن 1 . از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره بقره) . 2 . شخصیتهای مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی میباشند ; آنان که به خود ظلم میکنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند; (فاطر/32) . 3 . مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشهاش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است . 4 . خصوصیتبارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشهای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیمگیری و ناتوانی در قضاوت میشود; (بقره/8 تا 20 و منافقون) .
ادامه مطلب ... سه شنبه 21 تير 1391برچسب:چند نکته روانشناسى در قرآن, :: 8:30 قبل از ظهر :: نويسنده : انسان
ادامه مطلب ... سه شنبه 26 تير 1391برچسب:اسلام شناسی(بلوغ فکری), :: 2:50 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
اسلام شناسی(بلوغ فکری) شادی روح استاد صفائی صلوات بفرستید
موضوع جلسه:اصل حرکت وضرورت حرکت:
1- باید ضرورت حرکت را خود احساس کنیم با گفتن ها وشنیدن ها ونوشته ها نمی شود احساس ضرورت حرکت را در خود ایجاد کرد باید ضرورت حرکت را خود احساس کرد و درک کرد مثل نیاز به تشنگی وگرسنگی. 2- تاآدمی خود ضرورت نیاز به حرکت را در خود احساس و ایجاد نکند انتظار عمل وحرکتی را از او نمی توان داشت .با پای دیگران نمی توان رفت مگر برای دیگران. ادامه مطلب ... موضوعات
پيوندها
تبادل لینک هوشمند |
||||||
|